Fatalne “izmene i dopune” GUP-a

 

Nedopustivo je da se odrednice GUP-a koje štite javni interes – brišu – zarad privatnog interesa rentijera iz Emirata… Kao što je nedopustivo da se na Slaviji pešaci teraju u podzemlje! Zato stručna javnost i građani koji vole svoj grad moraju učiniti sve da se odustane od nastavka izgradnje UMP-a,  prekine saradnja sa Francuzima na projektovanju uličnog tramvaja, odustane od izgradnje besmislenih podzemnih prolaza na Slaviji i spreči usvajanje društvenoštetnih  “izmena i dopuna” GUP-BGD-2021

 

Piše: Branislav Jovin, rukovodilac projekta „Metro Beograd“ 1973-1982. i 1986-2000.

kapitulacija

Smisao “izmene i dopune” Generalnog plana, urbanističkog Ustava grada, jeste da se Plan unapredi, da se pojedine njegove odrednice osavremene. Tako je u gradovima Evrope, ali u Beogradu nije tako. Ovde se “izmene” Generalnog plana donose da bi se legalizovala neplanska izgradnja ili da se promeni namena ekskluzivnih lokacija po želji investitora.  Time Urbanistički zavod prestaje da postoji, a “izmenama i dopunama” potpisana je smrtna presuda urbanizmu Beograda – šezdesetgodišnjoj (od 1950) tekovini tri generacije urbanista Beograda…

1982-1986. Za vreme predsednika IO Beograda, Radoja Stefanovića, usvojene su “izmene i dopune” GUP-BGD-1972 – kada je legalizovan neplanski izgrađen (1983-1986) “Tramvaj za 21. vek”… Kada je “Samodoprinos 1982” (200 miliona dolara), raspisan za početak izgradnje Prve etape Metro-sistema, spiskan u širenje mreže uskokolosečnog tramvaja iz 19. veka… Kada su odrednice GUP-BGD-1972, zasnovane na urbanističkim konstantama “Grada sa Metro-sistemom”, zamenjene odrednicama retrogradnog “Automobilsko-tramvajskog grada” primerene Beogradu s početka 20. veka kada je imao 68.480 stanovnika!

2000-2004. Iako su 1997. za vreme gradonačelnika Zorana Đinđića reafimisani planovi evropskog Beograda sa Metro-sistemom iz 1982. i 1997-2000. ažurirani projekti prve etape Metro-sistema – za vreme predsednika IO Beograda, Nenada Bogdanovića, odrednice Automobilsko-tramvajskog Beograda iz 1985. ugrađene su u GUP-BGD-2021… Ali i 32 načina kako da se “izađe u susret” Investitoru (“Investitorski urbanizam” – Đ.Bobić) – kada su date-rasprodate najvrednije lokacije u gradu – „Ušće“, Rajićeva, „Tri lista duvana“, BIGZ, Luka Beograd, Autokomanda…  Kada je budžet Beograda uskraćen za 1,8 milijardi evra! 

2008-2012 . Za vreme gradonačelnika Dragana Đilasa počela je izgradnja retrogradnog “Automobilsko-tramvajskog Beograda” – Unutrašnji magistralni poluprsten (UMP) – opsesija mr M. Radovanca (17,2 Km trase, sa otkupom građevinskog zemljišta i enormnim rušenjem na deonici od Šumica do Pančevačkog mosta, treba da košta – 2,4 milijarde evra – kao 34 km Metro-sistema)… Kada je više od 380 miliona evra spiskano u nefunkcionalni tramvajski Most na Adi sa pristupnim petljama… Kada je 240 miliona evra potrošeno u Most Zemun-Borča – “prvi korak” izgradnje “Trećeg Beograda” – opsesije gradskog arhitekte Đ.Bobića! Kada je u Bulevaru kralja Aleksandra posečeno 423 zdrava platana da bi “Parking servis” (DS) dobio 396 dobronaplativih parking mesta!

2013-2014. Predsednik Privremenog organa Beograda Siniša Mali, iako svestan da će i deca naše dece otplaćivati kredite spiskane u izgradnju retrogradnog automobilsko-tramvajskog Beograda, – nastavlja tamo gde je prethodna vlast stala: obećava  nastavak izgradnje nefunkcionalnog UMP-a sa  besmislenim tunelom “Topčider” do Autokomande – umesto do “Prokopa” kao deo Transverzale; obećava nastavak saradnje sa Francuskom firmom EGIS na projektovanju “Tramvajskog metroa” (niskopodno vozilo sa pantografom – “tehnički unapređen” Tramvaj za 21. vek – profesora iz Filadelfije Vikana Vučića);  najavljuje izgradnju četiri podzemne garaže (!), sređivanje Trga Slavija – izmeštanje spomenika Dimitrija Tucovića da bi se izgradila “Velelepna fontana”  (opsesija gradskog arhitekte D.Vasovića) i podzemni pešački prolazi naših “stručnjaka za saobraćaj”, kojima je Automobil važniji od pešaka! Takođe, Predsednik Privremenog organa nastavlja da sprovodi i fatalni “Investitorski urbanizam” – traži “izmene i dopune” GUP-BGD-2021 – kako bi se izbrisale sve odrednice koje predstavljaju “prepreku” rentijeru iz Emirata da na središnjem delu Savskog amfiteatra izgradi dva miliona kvadrata poslovno stambene namene, posebno “Kulu Beograd” visine 220 metara i “najveći trgovački centar u ovom delu Evrope” (200.000 kvadrata) neposredno uz obalu Save, koje je prethodno Vlada Srbije proglasila za nacionalni interes!?

Nedopustivo je da se odrednice GUP-a koje štite javni interes – brišu – zarad privatnog interesa rentijera iz Emirata… Kao što je nedopustivo da se na Slaviji pešaci teraju u podzemlje! Zato stručna javnost i građani koji vole svoj grad moraju učiniti sve da se odustane od nastavka izgradnje UMP-a,  prekine saradnja sa Francuzima na projektovanju uličnog tramvaja, odustane od izgradnje besmislenih podzemnih prolaza na Slaviji i spreči usvajanje društvenoštetnih  “izmena i dopuna” GUP-BGD-2021.