Milan Pališaški: Nekada su olovka i četkica bili jedini alat

PREDSTAVLJENA MONOGRAFIJA POZNATOG ARHITEKTE

palisaski

Cenjeni srpski arhitekta Milan Pališaški (87) predstavio je juče u hotelu “Metropol” svoju monografiju posvećenu zavidnoj karijeri dugoj 60 godina. Pališaški je ostavio svoj stvaralački pečat u Beogradu na mnogim stambenim zgradama, izložbenim prostorima, sajamskim halama, ali će najviše ostati upamćen kao autor nekih od najznačajnijih enterijera kao što su Narodno pozorište, Etnografski muzej, podzemna stanica “Vukov spomenik”…

Milan Pališaški: Nekad je olovka i četkica bila jedini alat
 

– Da biste bili dobar arhitekta morate dugo da živite – citirao je čuvenog Nikolu Dobrovića arhitekta Branko Bojović koji je govorio na promociji i dodao da je Pališaški poslušao ovaj savet i svojim delima učinio čast arhitektonskoj profesiji.

– Bavio sam se svim i svačim. Od grafičkog dizajna do sviranja džeza na harmonici. Sve svoje ideje, vizije, slike, projekte, sve sam radio rukom. Danas su tu za to kompjuteri i stoga je ova knjiga svojevrsni omaž nekim ranijim vremenima. Danas je olovka gotovo i zaboravljena – priča Pališaški za “Blic”.

Pališaški je dobitnik mnogobrojnih domaćih i međunarodnih nagrada i najviših priznanja, njegov rad rasut je svuda po svetu, a na prvoj naslovnici u boji magazina “Duga” našla se upravo njegova fotografija sa još dvojicom kolega kada su osvojili prvo i treće mesto na konkursu za idejno rešenje Trga Republike 1954. godine.

– Pored svega što sam uradio ipak mi je najteže bilo da radim rekonstrukcije. To je kao kad vi treba da nastavite tekst koji je neko drugi pre vas počeo da piše. Ograničeni ste nekim okvirima, niste potpuno slobodni da stvarate već morate da se uklopite u postojeći kalup – kaže on.

 Na pitanje kako mu se kao stručnjaku čini najnoviji projekat Beograda na vodi, poručuje da je samo važno da se nešto uradi.

– Ta priča postoji još od mojih studentskih dana, od četrdesetih godina prošlog stoleća. Sećam se da su i moji profesori na Arhitektonskom fakultetu stalno govorili kako je šteta da Beograd ne iskoristi dve reke. Sećam se i glamuroznih najava u vreme Slobodana Miloševića, i sad ovih najnovijih Vučićevih. Zvuči pompezno i mnogi se bune, ali ja nemam ništa protiv da onaj ko uloži tri milijarde evra ponudi projekat, samo da se Beograd konačno spusti na reke – dodaje čuveni arhitekta.

Pališaški priča da je uvek odbijao da bude uključen u politiku, pa čak ni da bude u raznim žirijima i odborima – zanimao ga je samo svoj rad, a vodio je i bogat društveni život. Sa 17 godina priključio se Partizanima i borio protiv Nemaca.

– Bilo je to neko drugo vreme. Profesija je bila slobodna. Nije bilo diskoteka kao danas, ali su se ljudi više družili – priča arhitekta.

Pred prepunom Malom salom hotela “Metropol” odlomke iz monografije pročitali su glumci Goran Sultanović i Suzana Petričević, a u prvim redovima bili su i Duda Ivković sa suprugom, Rada Đuričin i drugi viđeniji gosti.

Monografija će se od ponedeljka naći u prodaji u knjižarama Vulkan, a knjiga napisana na više od tri stotine strana bogato je opremljene svim aspektima stvaralaštva arhitekte Pališaškog: od urbanizma, preko stambene, unutrašnje, izložbene i sajamske arhitekture do akvarela, grafičkog dizajna i dizajna nameštaja, a tu su i sećanja iz privatnog života.

Monografiju “Milan Pališaški – arhitekta” objavila je izdavačka kuća “Sofos” iz Beograda.

Blic, 31.1.2014.