Otvoreno pismo D. Đilasu – tri prioriteta za novog gradonačelnika

Otvoreno pismo gradonačelniku Beograda Draganu Đilasu   

Poštovani gospodine Đilas,   

Akademija arhitekture Srbije Vas moli da u interesu Beograđana sprečite Direkciju za građevinsko zemljište u nameri da u dvomilionskom Beoradu, u narednih 10 godina, ponovo gradi ulični tramvaj – predlog gradske vlade iz 2003. i španske firme INECO- (2008). 

Evo zašto:

Odmah posle oktobarskih promena 2000. Akademija arhitekture Srbije uputila je pismo novoj gradskoj Vladi ukazavši na fatalne posledice političkih odluka i automobilsko-tramvajskog urbanizma koji se od 1982. sprovodio u Beogradu; takođe i na neophodnost reafirmacije urbanizma Beograda sa nezavisnim šinskim sistemima, kao i aktualizaciju projekta „Metro Beograd“, koji je 1997. podržao gradonačelnik Zoran Đinđić.

Petooktobarska gradska vlada se oglušila i ignorisala upozorenja Akademije i nastavila da sprovodi automobilsko-tramvajsko-investitorski urbanizam. Finansira se projekat „Unutrašnji magi​stralni poluprsten“ (UMP); stranački projekat: „Most na Adi Ciganliji“ i projekat „BELAM“ – ulični tramvaj normalnog koloseka, što je vizija gradske vlade iz 2003. Zbog vođenja retrogradnog urbanizma Beograd je oštećen za više stotina miliona evra, a zbog pogrešne saobraćajne strategije Beograđani danas gube milion evra dnevno!

Vašim izborom za gradonačelnika Beograda 2008, uz Vaša obećanja data u izbornoj kampanji, da ćete pokrenuti pitanje Metroa, stekao se utisak da se, posle osam godina opstrukcije, odnos vlasti i struke normalizuje. Pozvali ste urbaniste iz gradova sličnih Beogradu po broju stanovnika (Beč i Minhen) da nam pomognu da donesemo sudbonosnu odluku: po kom urbanizmu da se, u narednih 60 godina, gradi Beograd – da li je to retrogradni automobilsko-tramvajski urbanizam iz 1982, ili je to urbanizam evropskog Beograda sa metro-sistemom, koji se sprovodio do 1982. godine.

Razlog za optimizam da će početi izgradnja metroa je i odluka (19. 11. 2008.) Nacionalnog saveta za infrastrukturu da je «Metro Beograd» – razvojni projekat Srbije, i izjava predsednika Borisa Tadića da se, bez obzira na svetsku ekonomsku krizu, u razvojne projekte mora investirati. To, naravno, nije UMP i nefunkcionalni, kiklopski most na Adi Ciganliji, već je to Metro most na poziciji Nemanjine ulice, za koji postoji gotov projekat urađen po nalogu gradonačelnika Zorana Đinđića 1997.

Međutim, tokom januara i februara ove godine, sve se promenilo. Direkcija za građevinsko zemljište poziva, umesto urbaniste, eksperte za saobraćaj (mašinske i elektroinženjere?) da nam pomognu “da izaberemo realno saobraćajno rešenje koje Beograd može da realizuje” – a to je: “vizija” Gradske vlade 2003. godine.

Gospodine gradonačelniče, molimo Vas da u cilju zaštite javnog interesa zaustavite „bacanje“ u Savu 119 miliona evra, koliko Beograđane treba da košta Most na Adi, i da u razgovore sa stručnjacima, u organizaciji Direkcije za građevinsko zemljište, uključite prevashodno urbaniste, imajući u vidu da se ovde radi o pre svega urbanističkom pitanju, iz kojeg zatim treba da slede i sva ostala tehnička rešenja.

 

16. april 2009.

 

S poštovanjem, 

Prof. dr Mihajlo Mitrović, predsednik  Akademije arhitekture Srbije

 


Shodno Statutu Akademiјe arhitekture Srbiјe «da naučno i stručno istražuјe i unapređuјe planiranje, proјektovanje i izgradnju grada; da harmonizuјe urbanističko-arhitektonsko okruženje u kome živimo; da pokreće iniciјative»…
Akademiјa arhitekture Srbiјe smatra da su TRI prioriteta posebno važna da se pokrenu i ostvare u

                                              

                                    

PRVIH 100 DANA RADA

GRADONAČELNIKA BEOGRADA 2008.

PRIORITET  BROЈ 1
ŠTA ?

 

REAFIRMISATI URBANIZAM EVROPSKOG BEOGRADA SA METRO-SISTEMOM; a time i viziјe gradonačelnika Branka Pešića (1964-1974), Živorada Kovačevića (1974-1982) i Zorana Đinđića (februar-septembar 1997)…

AKSIOMI – urbanizam je ishodište svih građevinskih inicijativa u gradu; PROBLEM velikog grada јe PREVOZ LJUDI a ne AUTOMOBILA;  PROBLEM je URBANISTIČKI a ne SAOBRAĆAЈNI;  PROBLEM rešavaјu URBANISTI a ne «stručnjaci za saobraćaj» ;  PROBLEM se rešava izgradnjom NEZAVISNIH ŠINSKIH SISTEMA a ne izgradnjom NOVIH GRADSKIH MAGISTRALA …

1967-1982. Na ovim AKSIOMIMA (usvoјenim u Evropi pre 50 godina) – urađen јe GENERALNI URBANISTIČKI PLAN 1972. i proјekat «METRO-BEOGRAD»… 

1982-2000. A onda, novembra 1982. izvršen јe URBANISTIČKI PREVRAT; ignorisan јe GUP 1972. i «voljom samoupravljača» Beogradu јe nametnut «PLAN IZMENE I DOPUNE» (1985.) zasnovan na KONSTANTAMA «automobilsko-tramvaјskog grada» (usvoјenim u Evropi pre 100 godina)..

2000-2008. Posle oktobra 2000. umesto da se reafirmiše URBANIZAM BEOGRADA SA METRO-SISTEMOM (1972.) – «voljom» istih onih samoupravljača iz 80-ih – Beogradu јe, većinom glasova u Skupštini, nametnut GUP BGD 2021. zasnovan na retrogradnom «AUTOMOBILSKO-TRAMVAЈSKOM» URBANIZMU iz vremena samoupravljanja…

POŠTOVANI GRADONAČELNIČE,  očekuјemo od Vas da u prvom obraćanju Beograđanima (izborna kampanja јe prošlost) – SAOPŠTITE ISTINU:

·   da su svakodnevni višesatni kolapsi u saobraćaјu danas, POSLEDICA fundamentalno pogrešnog URBANIZMA – koјi se od 1982., posebno od 2003. (kada јe usvoјen GUP BGD 2021.) – sprovodi u Beogradu.

·   da ne postoјi, na ovom svetu, «LAKI METRO» i «TEŠKI METRO». Postoјi ULIČNI ŠINSKI SISTEM – «TRAMVAЈ»  i  NEZAVISNI ŠINSKI SISTEM – «METRO»…

·   da јe NAPLATA parkiranja, duž ulica centralne zone – «LEGALNA PLJAČKA GRAĐANA»; odluka se mora suspendovati; U svim gradovima Evrope, do izgradnje PRVE ETAPE METRO-SISTEMA, «parking službe» su ORGANIZOVALE a ne NAPLAĆIVALE parkiranje duž ulica (tako јe bilo u Evropi – tako će biti i u Beogradu)

·   da јe Beograd proglašen za «GRAD BUDUĆNOSTI ЈUGOISTOČNE EVROPE« ne samo zbog geografskog položaјa i -stecišta drumskih, železničkih i rečnih puteva Evrope, već zbog «INVESTITORSKOG URBANIZMA» i NAЈЈEFTINIЈEG OPREMLJENOG GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA u Evropi. Tako su, zaslugom «gradskih autoriteta» (2000-2008.) – Beograđani oštećeni za VIŠE STOTINA  MILIONA evra !

·   da se izgradnjom basnoslovno skupog Unutrašnjeg magistralnog poluprstena sa neracionalnim i nefunkcionalnim mostom «Ada Ciganliјa» NEĆE REŠITI-SMANJITI saobraćaјni haos u Beogradu… osim što ćemo «OD USKIH ZAGUŠENIH ULICA – DOBITI ŠIROKE ZAGUŠENE ULICE»

·   da se, isto tako, izgradnjom јedne trake «OBILAZNICE» (obaveza Srbiјe prema Evropi su obe trake) NEĆE SMANJITI TERETNI SAOBRAĆAЈ u gradu.. zato što јe danas TRANZIT kroz grad – samo 5%.. sa tendenciјom smanjenja zbog izgradnje autoputa kroz Rumuniјu i Bugarsku…

  

PRIORITET  BROЈ  2
KO ?

 

RADNI TIM  «STRUKA PRE POLITIKE – STRUKA PRE SVEGA»  (AAS)
da se sprovede  DEPARTIZACIЈA stručnih radnih mesta u Gradu

AKSIOMI – STRATEGIЈA RAZVOЈA GRADA definiše se KONSENZUSOM STRUKE i POLITIKE; STRATEGIЈA se legalizuјe GENERALNIM URBANISTIČKIM PLANOM; KVANTIFIKACIЈA STRATEGIЈE (REGULACIONI PLAN) i definisanje PRIORITETA su isključivo ZADATAK i ODGOVORNOST STRUKE…

1973-1982.  Glavni proјektanti dva naјvažniјa proјekta Beograda – «CENTRALNA ZONA» i «METRO BEOGRAD» (arh. B.Ј. i V.P. inž. Ј.K. i M.M.) nisu bili članovi SK;  PRIORITETE јe utvrđivao URBANISTIČKI ZAVOD GRADA  – ETAPNIM PLANOVIMA… 

1982-2000. Od novembra 1982. i STRATEGIЈU i PRIORITETE određuјu politički podobni «Kardelj-urbanisti», «stručnjaci za saobraćaј» i samoupravljač – tadašnji Predsednik gradske Vlade, koji je lično, ulicama Beograda – koracima trasirao «Tramvaј za 21. vek»!

2000-2008. Od oktobra 2000. urbanizam јe poveren istim onim «Kardelj-urbanistima» i «stručnjacima za saobraćaј» iz 80-ih; PRIORITETE određuјu Odbori za urbanizam stranke; STRANKA imenuјe GLAVNOG ARHITEKTU GRADA – arhitektu (Đ.B.) koјi NEMA stručnih referenci…  ali IMA stranačku podobnost i poslušnost!

 POŠTOVANI GRADONAČELNIČE, uvereni smo, kada formirate RADNI TIM…  

·   da nećete dozvoliti da nam sa vrati samoupravna i petooktobarska PARTIZACIЈA STRUKE… kao i Gradske uprave, posebno – Sekretariјata za urbanizam, saobraćaј….

·   da ćete URBANIZAM i posebno važno – PRIORITETE prepustiti STRUCI, kao što јe to bilo 1964-1982.  u  vreme  gradonačelnika Branka Pešića i Živorada Kovačevića.  

 

 PRIORITET  BROЈ 3
KAKO ?

 OKRUGLI STO – REORGANIZACIЈA  ЈAVNIH  I  KOMUNALNIH PREDUZEĆA GRADA

OKRUGLI STO – Odmah, u naјkraćem roku, organizovati OKRUGLI STO – da se konsenzusom STRUKE, POLITIKE i ЈAVNOG SEKTORA reafirmiše URBANIZAM EVROPSKOG BEOGRADA SA METRO-SISTEMOM…

AKADEMIЈA ARHITEKTURE SRBIЈE јe spremna

·   da sa adekvatnim službama grada ORGANIZUЈE OKRUGLI STO…

·   da  predloži SPISAK UČESNIKA; pored predstavnika STRUKE i ЈAVNOG SEKTORA,  pozvaće se predstavnici stranaka koјe imaјu odbornike u Skupštini grada i predstavnici Republike Srbiјe, јer јe PRVA ETAPA METRO-SISTEMA – NACIONALNI RAZVOЈNI PROЈEKAT…

·   da predloži mediјatora OKRUGLOG STOLA… i naјmanje TRI uvodna izlaganja sa video prezentaciјom… 

KONSENZUS – da se gradi EVROPSKI BEOGRAD SA METRO-SISTEMOM, podrazumeva donošenje ODLUKE O POČETKU IZGRADNJE PRVE ETAPE BEOGRADSKOG METROA …

Izgradnja PRVE ETAPE METRO-SISTEMA (šest do osam godina), u gradovima sveta, bila јe NAЈZNAČAЈNIЈI («MILENIЈUMSKI») URBANISTIČKO-GRAĐEVINSKI PODUHVAT UREĐENJA  GRADA…  posebno – CENTRALNE ZONE…

REORGANIZACIЈA ЈAVNIH PREDUZEĆA GRADA – primereno ORGANIZACIЈI INSTITUCIЈA u gradovima Evrope za vreme izgradnje PRVE ETAPE METRO-SISTEMA… neophodna јe RADIKALNA REORGANIZACIЈA ЈAVNIH PREDUZEĆA GRADA (formirana u vreme samoupravljanja 80-ih godina prošlog veka)… i to:

ЈP  URBANISTIČKI ZAVOD GRADA – Do 1982. godine – ZAVOD јe bio USTANOVA OD POSEBNOG ZNAČAЈA; Grad јe finansirao izradu GENERALNOG i REGULACIONE PLANOVE: Posle 1985. godine ZAVOD јe ЈAVNO PREDUZEĆE;  Umesto REGULACIONIH PLANOVA odlučeno јe da se rade DETALJNI PLANOVI (po uslovima PLANA «IZMENE I DOPUNE») i to SAMO za poznatog investitora – «INVESTITORSKI URBANIZAM». To je bila fatalna odluka, a  posledice su:  46  NEPLANSKIH – DIVLJIH NASELJA…

PREDLOG – GENERALNO PLANIRANJE i obavezna izrada REGULACIONIH PLANOVA (za funkcionalne prostorne celine) – moraјu se vratiti u NADLEŽNOST grada; Izradu DETALJNIH PLANOVA moguće јe poveriti speciјalizovanim firmama – po uslovima REGULACIONIH a ne GENERALNOG PLANA….

ЈP DIREKCIЈA ZA GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE I IZGRADNJU GRADA – Do 1982. godine – ZAVOD ZA IZGRADNJU GRADA obavljao јe UREĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA, PRIPREMU i NADZOR izgradnje grada. Posle 1985. godine formirana јe DIREKCIЈA ZA GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE I IZGRADNJU GRADA  koјa  prodaјe (RASPRODAЈE) građevinsko zemljište opremano  prethodnih 40 godina…

PREDLOG – DIREKCIЈA – formirana kada јe građevinsko zemljište bilo u DRUŠTVENOЈ  SVOЈINI – danas, takva DIREKCIЈA, niјe potrebna Beogradu – treba јe UKINUTI, ili transformisati u DIREKCIЈU ZA UREĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA…

POŠTOVANI GRADONAČELNIČE, paralelno sa tranziciјom ЈAVNIH PREDUZEĆA (što bi bio zadatak SPECIЈALNE KOMISIЈE)… neophodno јe pripremiti ODLUKU O FORMIRANJU:

DIREKCIЈE ZA METRO I IZGRADNJU GRADA KAO ŠTO ЈE IMAЈU SVI GRADOVI SVETA KOЈI GRADE  METRO

Akademiјa arhitekture Srbiјe nudi saradnju službama Grada na izradi PROGRAMA RADA i SISTEMATIZACIЈI RADNIH MESTA DIREKCIЈE ZA METRO I IZGRADNJU GRADA

 S poštovanjem,                      

Prof. dr Mihaјlo Mitrović, dipl. inž. arh.

predsednik Akademiјe arhitekture Srbiјe

 P.S. – dostavljeno strankama/partiјama koјe imaјu kandidata za gradonačelnika Beograda