На линији моје обавезе да сведочим о своме времену, као човек у озбиљним годинама, кренуо сам да кроз неколико серија текстова забележим то време које сам проживео и искуство које сам стекао. То сматрам моралном обавезом која припада мојим годинама. Наилазећим генерацијама треба отворено рећи нашу истину о нашем времену и наша искуства, а они су образовани и паметни па ће то знати да искористе или ће живети у истим грешкама и заблудама у којима су протекли и наши животи
Пише: Бранко Бојовић
Хидроенергетски и пловидбени систем Ђердап 1
Пре десет година, тачније године 2002. изашла је књига мемоара Драгог Стаменковића, партијског, државног и синдикалног функционера, једног од највиших у Србији оног времена. (Драги Стаменковић – „Између идеала и политике – лично казивање и сведочење“, Стручна књига, Београд 2002. год.).
Ово сведочење Драгог Стаменковића веома је значјно као документ о времену и месту, много значајније него што то на први поглед изгледа. Већ сам наслов књиге отвара питање о томе да ли има идеала у политици или их има само у филозофији политике. Већ тај наслов отвара проблем разлика између нормативног (читај: идеолошког) и стварног (читај: политичке реалности, политичког прагматизма). Због тога ову књигу треба читати са великом пажњом и између редова – она у многим привидно неважним формулацијама открива праву суштину међурепубличких и међунационалних односа у времену непосредно пред распад друге Југославије. Таквим читањем полако ћете откривати догађаје иза кулиса који јасно показују како су комунисти Србије и комунисти Срби уопште, српски народ полагано, корак по корак, водили из пораза у пораз, све до партијског линча Србије и Срба који је започет ликвидацијом Александара Ранковића, а институционализован на нивоу државе Уставом из 1974. године када је Србија постала у свему неравноправна као република, када је стављена под протекторат покрајина и преко њих, Хрватске и Словеније, када је оспорена као држава. Све то је, разуме се, урађено у име идеала – братства, јединства, равноправности. Све што у књизи пише утолико је значајније што је садржај књиге систематизовано сећање на време које смо живели уљуљкивани у напред наведене идеале барона Минхаузена са дугим стажом у домену пратијске пропаганде.
У овом тексту ћу се, мало више него што је то уобичајено, послужити цитатима из књиге Драгог Стаменковића. Први разлог за употребу цитата је у томе што их користим као исказ сведока и учесника у догађајима који су значајни за тему овог текса. Други разлог је у томе што ми они омогућавају да тумачењем тих цитата одредим степен верности
коју према идеалима своје младости показује Драги Стаменковић јер поједине, да не кажем многе, формулације јасно показују степен идеолошке, политичке и националне заблуделости те генерације српских комуниста.
На странама 153 и 154 налази се следећи текст:
„Новембра 1964. био сам присутан састанку Одбора за привреду СИВ-а на коме је било речи о финансирању започете изградње хидроелектране „Ђердап“. Остало ми је у сећању да је тада Јаков Блажевић, председник Привредне коморе Југославије, рекао да „Ђердап“ не треба градити.
Био сам толико изненађен да нисам могао веровати сопственим ушима. Помислио сам да је Блажевић хтео да каже да Србија има средства, па нека гради електроцентрале, али без учешћа Федерације.
Законско регулисање материје слектропривреде било је у домену Федерације, па је увек било свађе око изградње нових хидро и термоелектрана, иако је прихваћен принцип да се граде најпре најрентабилнији објекти. Да би се спорови избегли, било је одлучено да Федерација престане да се бави електроенергијом, јер је то, по природи ствари републички проблем који треба да решавају републике, сходно њиховим потребама и могућностима искоришћавања природних ресурса. Моменат у коме је заузет такав став дио је неповољан за Србију, јер није располагала јачим енергетским изворима, а градња „Ђердапа“ је започета.“
Овај цитат сам по себи не захтева тумачење, али треба рећи неколико речи о историјском и политичком контексту у коме се све ово о чему цитат говори дешава, треба дати неколико објашњења за оне који ће можда читати овај текст, а не памте оно време нити су о њему обавештени, било кроз процес образовања, било преко медија.
Већ у тексту Првог петогодишњег плана који је рађен под руководством Андрије Хебранга (Петогодишњи план развитка народне привреде Федеративне Народне Републике Југославије, 1947-1951 и народних република, Србије, Хрватске, Словеније, Босне и Херцеговине, Македоније и Црне Горе), створена је концептуална основа партијске политике према Србији јер су Србији, у том плану, биле предвиђене најниже стопе раста и развоја. Догађаји из 1948. године добро су дошли за даљу разраду овог концепта. Са позивом на опасност са Истока започела је сеоба индустрије из Србије на западне територије Југославије и то пре свега онога што је у привреди Србије било највредније, као што је нпр. производња камиона освојена у индустријском басену Раковицa још пред Други светски рат. Врх партије и државе се није тиме задовољио. Кадрови партије задужени за стратегијско војно планирање зарадили су идеју о минирању Ђердапске клисуре како би се цела Војводина потопила, итд. За читаво то време, и само у Србији, траје беспримерно суров и непринципијелан тзв. „откуп“ пољопривредних производа од сељака о чему је у својим делима писао нпр. Младен Марков, и други. Кроз безброј оваквих и сличних политика и мера створена је основа за трајно заостајање Србије у привредном развоју што се испољило још у седмој деценији прошлог века, а у осмој и деветој деценији истог века чак су и најокорелије комунистичке главе почеле о томе да јавно говоре придружујући се тако анализама и упозорењима које је током низа година стручној и грађанској јавности упућивао др Коста вић (Коста Михајловић: „Расправе о развоју југословенске привреде“, Економски институт, Београд, 1977. године; „Економска стварност Југославије“, Београд, 1982. године; „Регионална стварност Југославије“, Економика, Београд, 1990. године), али и Андрија Гамс (који је иако је мађарски Јерврејин, проглашен за српског националисту) и многи други.
Све се то веома добро знало у врху Партије и државе. Са 1965. годином, тј. са уласком у тзв. привредну реформу (крај јула 1965. год) у другој Југославији се најзад признало да Србија заостаје и да је треба компензоравати за вишедеценијско заостајање. Тада је на нивоу федерација донета одлука да Федерација учествује у финансирању пет великих капиталиних објеката у Србији:
– Пруга Београд – Бар
– Железара Смедерево, данас САРТИД
– Ауто-пут кроз Србију
– Канал Дунав – Тиса – Дунав
– ХЕ Ђердап – 1
Иако на први поглед добро решење за Србију, ова компензација се показала као својеврсна подвала. Наиме, новац који је обезбедила Федерације одређен је у фиксном износу тј. без урачунавања инфлације која у другој Југославији никада није била мала. У исто време радило се о изградњи објеката који се, по природи ствари, граде по неколико година. Тако је, на пример, сам систем Ђердап 1 грађен од 1964. до 1972. године. Инфлације је учинила своје, средства Федерације бивала су, из године у годину, реално све мања тако да је Србија због изградње ових објекта морала да захвати и акумулаицју из привреде али и да распише интерне зајмове не били бар неке од ових објеката како-тако завршавала. Цена је била велика – сада су ови објекти, управо због некоретног начина финансирања, постали разлог за даље заостајaње Србије. Ипак, и у тако неповољним условима, а можда и баш због тога, велики инжењери Србије, и други привредни руководиоци као што су били Гавра Мартић (Барска пруга), Панта Јаковљевић (Ђердап 1), Милутин Чеперковић (Железара Смедерево), Првослав Раковић (Црвена застава), Ђорђе Стрижак (Магнохром) и др., и њихови тимови правили су велике и веома значајне резултате.
Доказ за твредње изнете у предходном пасусу налазимо на 155. страни текста у сећањима Дргаог Стаменковића:
„У 1965. стално су се потезали проблеми око нивоа инвестиција и њиховог кресања. Нарочито је Федерација настојала да ову обавезу уклони из своје надлежности, јер се пошло од оцене да су инвестиције узрок све већем расту цена и инфлацији.
Србија се нашла последња у реду завршавања започетих, а недовршних инвестиција у чијем покривању учествује Федерација кроз заједничка средства. Уз велике напоре и уз наше учешће од 20 посто, што није био случај са друигима, успели смо да се заврши део аутопута кроз Београд и мост на Сави“.
На страни 154. сећање Драгог Стаменковића налази се следећи цитат:
„У то време су у Словенији биле завршене све хидроелектране на Драви и цена енергије била је врло профитабилна. У Хрватској је била слична ситуација. То је био прави разлог што је дошло до жестоког сукоба између Србије и Федерације, јер смо солидарно учествовали у изградњи енергетских објеката у Словенији, Хрватској и БиХ-а и то са 40 посто. И сада, када такав прилаз треба да се примени и на Србији, од ње се тражи да сама финансира изградњу „Ђердапа“. Тада је Србија градила још две хидроцентрале: „Бајина Башта“ и „Потпећ“. Закључено је да у будуће питање снабдевања електричном енергијом преузму републике. Компромис сам постигао с однашњим потпредеседником СИВ-а Борисом Крајгером. Тада сам у име Србије рекао да се слажемо, али смо упозорили „да када ‘Ђердап’ буде готов, не буде приче да је распоедела енергије ствар Федерације, па није правично да неко буде у мраку, а други имају светло“. Много година касније управо се то догодило, (подвукао Б.Б.). Србија је уложила огромне напоре и средства и решила проблем електричне енергије за дужи период, а нарочито градњом великих термо-електрана код Обреновца, док су други почели да осећају несташицу електро-енергије“.
Три наведена цитата могла би да послуже као основа за израду низа доктората који би могли да буду посвећени односима у тадашњој Федерацији, положају Срба и Србије у тој и таквој држави, проучавању привредне историје Србије онога времена и другом, али то су теме за неке друге људе, и прилике. Ја ћу се овде задржати на изношењу две-три констатације и неколико чињеница.
Најпре, треба приметити да је цела идеологија СКЈ тога времена била заснована на причи о солидарности радних људи и грађана (у домену финансирања стамбене изградње, нпр.) на солидарности република и покрајина и сл. Ипак, текст показује да је тај принцип важио селективно – Србија има обавезу солидарности са другим политичким територијама у тадашњој држави, али обратно – тај принцип не важи. Ипак, то је мало или бар мање зло, велико зло ће тек доћи – о томе ће бити речи касније.
И тако, у недостатку домаће акумулације, једини излаз за Србију био је задуживање у иностранству. Уз одобрење тадашње савезне државе. У име савезне државе са захтевом Србије се сагласио Борис Крајгер, потпредседник СИВ-а, тј. савезне владе. Та сагласност није могла да буде дата, а да није била одобрена са највишег места у тадашњој држави тј. другој Југославији. И Србија се задужила. Тиме је створена финансијска конструкција, основа за изградњу ове хидроелектране, једне од највећих у свету онога времена.
Србија се журила са изградњом ове електране из много разлога. Први је свакако производња струје која је Србији недостајала. Други разлог био је уређење Ђердапа за пловидбу али то баш и није био неки велики приоритет за привреду Србије, обзиром на стање домаће речне флоте и обим речног саобраћаја. Уређење Дунава као пловног пута у сектору Ђердапа било је много важније за државе које су биле господари пловидбе на Дунаву – пре свега СССР-а који је тада још увек постојао и био подунавска земља за разлику од данашње Русије, али и Немачку. Најважнији разлог за журбу било је то што је ХЕ Ђердап 1, када почне са производњом, требало да буде основа много шире активности на уређењу и изградњи простора Србије. Основа те идеје била је начину организовања и пословања електропривреде, у то време.
Наиме, електропривреде су биле републичке, цене су биле повољне тј. обезбеђивале су значајну акумулацију, а та акумулација је била шанса за озбиљне послове на уређењу државе Србије.
Према јавно објављеним подацима производна цена струје тј. киловат-сата (кWh) у тренутку завршетка ХЕ Ђердап 1 на излазној трафостаници била је 8 тадањих динара, цена киловат-сата на месту потрошње, односно конзума била је 16 динара. Разлика од 8 динара по киловат-сату умањена за губитак на мрежи (у преносу струје) требало је да буде инвестирана великим делом у уређење сливoва све три Мораве (и њених притока) са примарним циљем да се смањи продукција наноса изазвана дуготрјаним процесима ерозије. Уређење слива три Моравe подразумевало је изградњу система акумулација које би успориле засипање Ђердапског језера али би, уз то, обезбедиле водоснабдевање великог броја насеља водом, наводњавање релативно великих површина пољопривредног земљишта, заустављале поплавне таласе, умањиле неравномерност падавина и протока на домицилним водама, и друго.
У време док је трајала веома интензивна градитељска акција на ХЕ Ђердап 1, водопривредно предузеће „Морава“ добило је задатак да уради програм и пројекат уређења слива све три Мораве а то је простор који обухвата скоро целу централну Србију. „Морава“ је урадила свој задатак, а њен тадашњи директор, Исидор Чоловић, активно је радио на представљању овог пројекта србијанској јавности.
Истовремено са овим послом одвијало се и пројектовање конкретних акумулација и припрема за њихово грађење.
Са пуштањем у рад ХЕ Ђердап 1 Србија је дошла у доста добру енергетску истуацију – имала је струју за своје потребе и продају вишкова струке како унутар тадашње Југославије тако и у окружењу. То је омогућено започињањем изградње великог трансјугослвоенског далековода на напонском нивоу од 380 кило-волти (кV) који је требало да прстенасто повеже све југословенске републике и покрајине, као и да оствари везе са суседним електроенергетским системима у државном окружењу. Овде се трeба подсетити још једне веома битне чињенице, зато правим малу дигресију. ХЕ Ђердап 1 завршен је 1972. године. Те исте године обављен је и спроведен партијски обрачун са тзв. либералима. У држави Србији смењен је практично цео републички комитет осим неколико Титових подрепаша, а изршена је ликвидација много хиљада партијских, а нарочито привредних руководилаца, нарочито и пре свега, способних руководилац тада најзначајнијих предузећа, пословних удружења и др. О томе је веома аргументовано и поучно писао Славољуб Ђукић (Славољуб Ђукић: „Слом српских либерала“, има више издања ове књиге). Хајка на Србе и Србију отпочета убиством Слободана-Крцуна Пенезића и обарањем Александра – Леке Ранковића, добила је импулс. Била је то прилика коју је требало искористити. То се управо и десило, коју годну касније.Резултати ове акције су многи, наводим само оне који се тичу ХЕ Ђердап 1, напосредно. Најпре, пошто је сва акумулација по основу производње струје преливена у савезну државу није било средстава за изградњу акумулација у сливу све три Мораве, односно уређење слива све три Мораве, а пре свега за изградњу акумулација које би зауставиле нанос и на тај начин проудужиле век Ђердапског језера. Ни данас није урађена ни половина акумулација (Ратко Вујновић: „Воде Србије“, Грађевинска књига, Београд, 1995. год.), који је предвиђао пројекат уређења слива три Мораве што значи да је речни нанос сада већи више од 40 година засипао Ђердапско језеро и оно сада има знатно смањену запремину. Пре више од 10 година имао сам прилику да се лично у то уверим. Нашао сам се у броду Лучке капетаније из Кладова и брод се два пута насукао на исталожени муљ на дну језера.
Осим овога што је речено, због успора Дунава изазваног изградњом ХЕ Ђердап 1 дошло је до плављења целе доње зоне канализације у Београду, дошло је до подизања нивоа подземних вода у великом делу Баната итд.,итд. О неким од тих проблема биће речи у другим текстовима истог овог циклуса.
Чињенице које су концизно, али мислим, довољно разумљиво и јасно испричане у претходним деловима овог текста верујем да доказују поткрадање, да не кажем пљачку Србије, спроведену системом политичко-правних и организационих мера на почетку осме деценије прошлог века. Али причу не желим ту да завршим. Желим да додам још нешто што је по мојој процени важна чињеница која захтева коментар. Веома је интересантно како све ове догађаје коментарише, односно не коментарише, Драги Стаменковић. Његов коментар наћи ћете у трећем цитату у овом тексту, тај коментар је подвучен. Драги Стаменковић поткрадање Србије кроз механизам стварања Југословенске електропривреде коментарише лаконски, он каже: „Много година касније управо се то догодило“. Како се то догодило – мајоризацијом, какве су последице по грађане, државу и привреду Србије – све то он не коментарише. Он је, очито, веран својим идеалима од младости па до краја своје каријере и живота и за њега је, изгледа, то једино важно. Штете које је тај будаласти идеализам српских комуниста наносио народу и држави нису баш много значајне. Ето, они су се трудили али нису могли, прагматизам живота, а нарочито партијског живота условљен односом снага у СКЈ био је јачи од њихових добрих намера. И тако су се Срби комунисти, идући за својим идеалима, нашли ако не надомак националне издаје онда бар надомак издаје великог броја интереса народа и државе Србије.
Ипак, правде ради, мислим да треба да кажем и нешто у одбрану Драгог Стаменковића. Као човек који дуго и много памти, због себе самог тј. због соптвеног поштења, морам да јавно напишем да је међу многим председницима републичке владе у Србији (а то се некада звало председник Извршног већа Републике Србије – односно РИВ-а) Драги Стаменковић био један од двојице најбољих – други је био Миленко Бојанић. Али – о томе неком другом приликом.
НАПОМЕНА:
Године 2015. обележен је један значајан јубилеј – 50 година од отпочињања радова на Хидроелектрани „Ђердап 1“. Белешку о томе инжењера Бранислава Војиновића објавили смо у броју 7-8 часописа „Изградња за прошлу годину. Током прошле године објављена је монографија о великом српском инжењеру Пантелији – Панти Јаковљевићу, аутора Мр Бранислава Војновића, Иване Стекић Јаковљевић и Славке Лазић Војиновић, која је промовисана на Трибини „Српски неимар“ Удружења „Изградња“, 9. јунa 2015.г. Све што је напред наведено повод је за објављивање овог уводника.
Текст уводника настао је 2012. године у серији текстова на којима годинама радим и која носи збирни назив „Како смо поткрадани некад и сад“. Неки од тих текстова, у целини или у деловима објављивани су у нашем часопису као серија уводника.
У годинама од 1966. до 1973. радио сам на изради Планерског атласа просторног уређења Југославије. Када сам уведен у овај посао имао сам 26 година и непуне три године праксе у Комуналној служби Општине Чукарица. Тим за израду Планерског атласа радио је у саставу Бранислав Крстић, архитект, руководилац пројекта, Александар Вељковић, географ, Миша Давид, архитект и Бранко Бојовић, архитект. Атлас је рађен као приручник за људе који доносе крупне инвестиционе одлуке, а рађен је по методологији просторног планирања. Одштампан је у „Геокарти“ 1974. године, а његова дистрибуција је забрањена Одлуком Генералитета JНA (Генерали Радаковић и Вранић), иако су у изради Атласа коришћени само јавни подаци. Према информацијама добијеним од колега и пројатеља који су били у војној дипломатији, Атлас је био обавезна литература за све наше војне аташее широм света – то говори о његовом значају и квалитету – био је то огроман резултат у тематској картографији чак у светским размерама. Oko 800 непродатих примерака Атласа отишли су у стари папир, а обимна документација која је коришћена у изради овог Атласа уништена је у Југословенском институту за урбанизам и становање у коме је цео овај пројекат урађен. Остала је лична архива и сећања на овај пројекат – вероватно највећи пројекат икада у урбанизму Југославије и Србије.
У овом Планерском атласу, ја сам руководио израдом карата привреде, инфраструктуре и серији појединачних карата, као што су културна добра на тлу Југославије и друго. Током израде Атласа остварена је веома обимна сарадња са републичким и савезним министарствима, Службом друштвеног књиговодства, привредним коморама, научним и другим институцијама. Онај ко је био вољан могао је у тој сарадњи веома много да научи.
Током рада на овом пројекту дошао сам до великог броја личних контаката и многих сазнања. То је почетак мог мишљења о урбанизму који почиње од геополитике а завршава се на парцели и објекту. То је почетак мог опредељења да општу политику и све пратеће политике разумем, јер ми оне одређују животне алтернативе, али и почетак моје омразе са политиком о којој мислим да је ружан и прљав посао. Ипак, сазнања која сам стекао о политици и струкама обавезују ме да сведочим о своме времену, колико год могу лишен идеолошких, политичких и партијских/страначких обзира.
На линији моје обавезе да сведочим о своме времену, као човек у озбиљним годинама, кренуо сам да кроз неколико серија текстова забележим то време које сам проживео и искуство које сам стекао. То сматрам моралном обавезом која припада мојим годинама. Наилазећим генерацијама треба отворено рећи нашу истину о нашем времену и наша искуства, а они су образовани и паметни па ће то знати да искористе или ће живети у истим грешкама и заблудама у којима су протекли и наши животи.
Објављивањем овога текста поводом јубилеја једног од највећих инжењерских успеха у историји српског народа, ја сматрам да извршавам свој део грађанске дужности према свом народу и својој држави.